Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Biologia > Nowinka z dn. 31-10-2000
Wbrew zasadzie przyjemności
31-10-2000

Wbrew zasadzie przyjemności
Niezależnie od tego, co sami na ten temat sądzimy, seks, jak się okazuje, wcale nie musi być przyjemny. Przynamniej nie dla samicy żerującego na fasoli chrząszcza Callosobruchus maculatus.

Czasopismo "Nature" z 10 października zamieszcza pracę Helen C. Crudgington i Mike'a T. Siva-Jothy'ego z Uniwersytetu w Sheffield opatrzoną fascynującym zdjęciem. Przedstawia ono narząd kopulacyjny samca gatunku tego owada. Konstrukcja owego narządu jest uderzająca - na jego końcu znajduje się grupa sztywnych i ostrych kolców.

Narząd kopulacyjny samca chrząszcza

Narząd kopulacyjny samca chrząszcza Callosobruchus maculatus. Za zgodą autora zdjęcia, Andrew Syreda z firmy Microscopix.
Dokładniejsze obserwacje aktu kopulacji u tych owadów połączone z analizą mikroskopową tkanek narządów rozrodczych wykazały, że akt ten jest w tym przypadku prawdziwą wojną płci. Samice wychodzą z niego poranione - kolce uszkadzają ich drogi płciowe - dlatego też robią wszystko, by skrócić czas tego zdarzenia do minimum. Kopią swojego partnera, usiłując pozbyć się go jak najszybciej. Jeśli uniemożliwi się im tę akcję obronną, kopulacja trwa dłużej i uszkodzenia są znacznie większe.

Naukowcy sądzą, że takie niecodzienne rozwiązanie (choć w świecie owadów przykłady podobnej wojny płci nie są aż taką rzadkością) ma na celu zniechęcenie samicy do poszukiwania innych partnerów. Dzięki temu samiec, który pierwszy odbył z nią kopulację, zapewnia swoim plemnikom niezakłócony dostęp do jej komórek jajowych i przedłużenie istnienia swoim genom.

Na szczęście w przypadku ssaków ewolucja była bardziej wspaniałomyślna...