Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Biologia > Nowinka z dn. 08-12-2000
Najmniejszy dinozaur świata
08-12-2000

Najmniejszy dinozaur świata
Uczeni odkryli tak niewielkiego dinozaura, że dałoby się go wziąć do ręki - choć nie byłoby to rozsądne, bo jako zdeklarowany drapieżnik z pewnością natychmiast spróbowałby odgryźć nam palec. Miał zaledwie 39 centymetrów długości, z czego 24 centymetry przypadały na długi, prosty ogon. Do tego bardzo przypominał ptaka - pokryty był "dinopuchem" i zapewne chodził po drzewach. Niewykluczone, że jego odkrycie ułatwi naukowcom odtworzenie sposobu, w jaki takie naziemne zwierzęta, jak dinozaury, oderwały się od ziemi i zyskały ptasie skrzydła.

Skamieniałości tego stworzenia, pochodzące sprzed 124 milionów lat, znaleziono w Chinach w formacji, zwanej Yixian i słynnej z zachowania piór zarówno ptaków, jak i dinozaurów. O odkryciu tym donosi czasopismo "New Scientist" w swoim internetowym serwisie informacyjnym 7 grudnia 2000 r. Jest to najmniejszy dotychczas znaleziony okaz dorosłego dinozaura (o tym, że jest to okaz dorosły, a nie dinozaurze pisklę świadczą cechy kręgów i innych elementów jego szkieletu). Zdaniem odkrywcy Xing Xu z Instytutu Paleontologii Kręgowców i Paleantropologii w Pekinie jest to także najbardziej ptasi ze wszystkich znanych dotychczas dinozaurów. Nie posiadał on, co prawda, piór służących do latania, ale długie, cienkie włókienka odciśnięte wokół jego ciała świadczą o tym, że miał puchowe okrycie. Charakterystyczna budowa palców i pazurów wskazuje zdaniem badaczy na to, że dinozaur ten mógł chwytać się gałęzi, a tym samym chodzić po drzewach. Jeśli tak, to istotnie łatwiej będzie wyobrazić sobie drogę, jaką przeszły dinozaury, zanim stały się ptakami.

Xing Xu uważa, że ten niewielki gad był krewniakiem welociraptora. Badacz zalicza go do grupy dromeozaurów: szybko biegających, dwunożnych drapieżników, najbliżej spokrewnionych z ptakami. Odkryty mikroraptor miałby być jedną z najwcześniejszych i najbardziej prymitywnych form tej grupy dinozaurów.

Warto zauważyć, że prapióra występowały już u jurajskich dinozaurów, takich jak dilofozaur, zrekonstruowany przez Muzeum Geologiczne Państwowego Instytutu Geologicznego w Warszawie (http://www.pgi.waw.pl/ muzeum/wydarz/ dilofoz.htm). Jego drobniejsi krewniacy z czasem zyskali zdolność lotu i opanowali nowy świat.