Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Biologia > Nowinka z dn. 13-02-2001
Ludzki genom opublikowany
13-02-2001

Ludzki genom opublikowany
Po pół roku od triumfalnego ogłoszenia finalizacji prac nad wstępną wersją genomu człowieka cała poznana jego część zostanie w najbliższym czasie opublikowana. Oznacza to, że każdy naukowiec, student czy zwykły entuzjasta biologii molekularnej dostanie do ręki pełny zapis informacji genetycznej człowieka, jaki udało się dotychczas odczytać. To ogromne osiągnięcie obu zespołów prowadzących równoległe analizy sekwencji ludzkiego DNA ogłoszą jeszcze w tym tygodniu dwa najważniejsze tygodniki naukowe na świecie.

Brytyjskie "Nature" zapowiada komplet materiałów na ten temat pochodzących od międzynarodowego zespołu realizującego Projekt Poznania Genomu Człowieka, finansowany w dużej mierze przez rząd amerykański i pozostający pod kierownictwem Francisa Collinsa - szefa Narodowego Instytutu Badań nad Ludzkim Genomem. Wydawane w Stanach Zjednoczonych czasopismo "Science" natomiast przedstawi artykuły autorstwa J. Craiga Ventera - właściciela firmy Celera Genomics, która nie ustępowała instytucjom państwowym ani na krok w wyścigu o pierwszeństwo w rozszyfrowaniu ludzkiego DNA (o znaczeniu tych prac pisaliśmy w nowince Pod znakiem genomu). Kilka miesięcy potrzebowali badacze na opisanie swoich ustaleń i uzyskanie opinii innych specjalistów na ten temat.

Dokładną kolejność nukleotydów jednak będzie można poznać tylko za pośrednictwem "Nature". Dane zebrane przez badaczy zatrudnionych w prywatnej firmie J. Craiga Ventera nie zostaną udostępnione w całości. To jeden z powodów kontrowersji między szefem Celera Genomis a resztą świata naukowego. Zdaniem większości uczonych wiedza na temat informacji genetycznej człowieka powinna stanowić własność całej ludzkości. Tak wielkie są możliwości tkwiące w znajomości struktury i funkcjonowania ludzkiego genomu, że nikt nie powinien rościć sobie prawa do wyłącznego nią dysponowania i czerpania z tego zysków. Kwestia ta jednak ciągle czeka na ostateczne rozstrzygnięcie. Na razie, jak oświadcza we wstępnej notce zapowiadającej publikację sekwencji ludzkiego DNA redaktor "Nature", czasopismo to jest dumne, że może zaprezentować pełny zestaw informacji zebranych dotychczas przez międzynarodowy zespół kierowany przez Francisa Collinsa.

Pierwsze wnioski wypływające z tych danych są zaskakujące. Ludzki genom składa się w głównej mierze z genetycznych śmieci. Zaledwie 5% ludzkiego DNA stanowią geny. Jest ich o wiele mniej niż jeszcze niedawno się spodziewano - około 32 tysiące; niewiele więcej niż ma skromna roślinka Arabidopsis thaliana (o odczytaniu jej genomu pisaliśmy w nowince Rozszyfrowana roślina). I chociaż już dwie trzecie ludzkich genów (około 22 tysiące) udało się zidentyfikować, dalsze prace wcale nie będą łatwe. Między innymi dlatego - i to jest kolejne ustalenie wynikające z sekwencjonowania ludzkiego DNA - że nasze geny (podobnie jak innych organizmów stojących w rozwoju ewolucyjnym wyżej od bakterii) są pokawałkowane, zbudowane z odcinków kodujących łańcuchy białkowe (tzw. eksonów) oraz nic nie znaczących intronów. Wyłuskanie sekwencji znaczących, biorąc pod uwagę niezwykłą ilość "śmieciowego" DNA, zajmie naukowcom z pewnością wiele czasu.

Na pełną ocenę rezultatów dotychczasowych osiągnięć genetyków poczekajmy jednak do 15 lutego 2001 r., kiedy ich artykuły zostaną przedstawione światu.