Informacje
  Wiw.pl   Na bieżąco:  Informacje   Co nowego   Matematyka i przyroda:  Astronomia   Biologia   Fizyka   Matematyka   Modelowanie rzeczywistości   Humanistyka:  Filozofia   Historia   Kultura antyczna   Literatura   Sztuka   Czytaj:  Biblioteka   Delta   Wielcy i więksi   Przydatne:  Słowniki   Co i gdzie studiować   Wszechświat w obrazkach    
  Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Biologia > Nowinka z dn. 23-02-2001  
 Jesteś tutaj
nowinka:
Genialne noworodki
autor:
Małgorzata Yamazaki
z dnia:
23-02-2001





Genialne noworodki
Kiedy się rodzimy, wszyscy jesteśmy obdarzeni słuchem absolutnym - tak wynika z badań przedstawionych ostatnio na corocznej konferencji Amerykańskiego Towarzystwa Wspierania Nauki. Tracimy tę zdolność z czasem, ale można ją zachować, jeśli w trakcie rozwoju będzie wykorzystywana.

Słuch absolutny, czyli umiejętność rozpoznawania bezwzględnej wysokości dźwięków, nie jest większości z nas - osób posługującym się językami europejskimi i nie uprawiających na co dzień muzyki - potrzebna. Wielu zawodowych muzyków dałoby jednak wiele, żeby bezbłędnie rozróżniać dźwięki. Dla nich, a zwłaszcza dla świeżo upieczonych lub przyszłych rodziców marzących o karierze muzycznej dla swoich dzieci, wiadomość, jaką ogłosiła badaczka Jeny Saffran z Uniwersytetu w Wisconsin-Madison, jest ekscytująca.

Zespół pod kierunkiem Saffran objął badaniami grupę ośmiomiesięcznych dzieci oraz osób dorosłych, z których część była muzykami. Okazało się, że wszystkie niemowlęta potrafiły rozpoznać poszczególne elementy melodyjki, gdy różniły się one na przykład tonacją. Większość dorosłych nie umiała tego zrobić. Uporała się z tym zadaniem grupa muzyków obdarzona słuchem absolutnym - pięciu spośród nich rozpoczęło naukę muzyki już w wieku 4 lat.

Zdaniem Saffran słuch absolutny zachowuje się wówczas, gdy język, który poznaje niemowlę, wymaga rozumienia drobnych różnic między podobnie brzmiącymi wyrazami. Język angielski, podobnie jak polski, nie zawiera takich słów. Dlatego większości z nas słuch absolutny nie jest potrzebny, w przeciwieństwie do osób, które posługują się językami tonalnymi - takimi jak tajski czy języki mandaryńskie. Wynika też z tego, że wrodzony nam słuch absolutny można ocalić, jeśli tylko zmusi się mózg do korzystania z niego na co dzień, choćby dzięki wczesnej edukacji muzycznej. Niewykluczone również - mówi Saffran - że przydatne okazałyby się gry komputerowe, wymagające takiej sprawności (o ile, dodajmy od siebie, niemowlę opanuje już sztukę siedzenia...).

Czyż informacja z Wisconsin nie przypomina nieco popularnego wśród młodzieży graffiti: "Człowiek rodzi się mądry, a potem idzie do szkoły"?

Małgorzata Yamazaki
O słuchu absolutnym pisaliśmy w nowince Niewidomi muzycy słyszą lepiej
[  góra strony  ]

Wiw.pl  |  Na bieżąco  |  Informacje  |  Co nowego  |  Matematyka i przyroda  |  Astronomia  |  Biologia  |  Fizyka  |  Matematyka  |  Modelowanie rzeczywistości  |  Humanistyka  |  Filozofia  |  Historia  |  Kultura antyczna  |  Literatura  |  Sztuka  |  Czytaj  |  Biblioteka  |  Delta  |  Wielcy i więksi  |  Przydatne  |  Słowniki  |  Co i gdzie studiować  |  Wszechświat w obrazkach