Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Biologia > Nowinka z dn. 09-03-2001
Serce ze skóry
09-03-2001

Serce ze skóry
Amerykańskim uczonym udało się uzyskać komórki mięśnia sercowego bezpośrednio z komórek skóry dojrzałego osobnika. Dotychczas podobny zabieg wiązał się z koniecznością stworzenia zarodka. Tym razem ten etap nie był potrzebny. Osiągnięcie to daje nadzieję na otrzymywanie zdrowych tkanek z dojrzałych komórek tego samego osobnika po poddaniu ich odpowiedniej transformacji. Perspektywa dzisiaj naprawdę oszałamiająca.

Manipulacje na zarodkach zawsze budzą ogromne emocje i w niektórych krajach takie prace są prawnie zabronione. Dla naukowców oznaczało to dotąd rezygnację z najbardziej chyba w tej chwili obiecujących badań w dziedzinie transplantologii. Tymczasem badaczom z firmy PPL Therapeutics w Blacksburg, w stanie Wirginia (USA), powiodła się - jak sami przyznają, zupełnie nieoczekiwanie - rzecz niezwykła: uzyskać z dojrzałych komórek komórki o charakterze zarodkowym, po czym skłonić je do wyspecjalizowania się w zupełnie inny rodzaj tkanki. Jeśli tylko podobny zabieg uda się powtórzyć na komórkach ludzkich (w relacjonowanym przypadku wykorzystano tkanki bydlęce) - droga do prac nad rewolucyjnymi metodami terapii najróżniejszych nieuleczalnych dotąd chorób stanie otworem.

Ostrożni Amerykanie nie podają szczegółów swojego eksperymentu. W informacji na ten temat, opublikowanej przez serwis internetowy czasopisma "New Scientist", mowa jest jedynie o tym, że z komórek skóry udało się otrzymać kurczące się rytmicznie komórki serca. Czy dokonano tego "kąpiąc" dojrzałe komórki w starannie skomponowanym koktajlu czynników wzrostowych i innych białek, czy też na przykład przenoszono ich jądra do innych, mniej zaawansowanych w procesie różnicowania komórek - nie wiadomo. Trudno się jednak dziwić takiej powściągliwości. Opracowanie podobnych procedur dla ludzkich komórek będzie dla tej firmy prawdziwą żyłą złota.

Szef badań firmy PPL Therapeutics Alan Coleman zapowiada intensywne prace nad uzyskaniem ludzkich komórek trzustki. O przeszczepie własnych komórek produkujących insulinę miliony osób cierpiących na cukrzycę dotychczas nawet nie śmiały marzyć...