Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Biologia > Nowinka z dn. 19-04-2001
Trójwymiarowa mysz
19-04-2001

Trójwymiarowa mysz
Kompletny trójwymiarowy atlas rozwijającego się mysiego zarodka sporządzili naukowcy z Caltechu, posługując się metodą rezonansu magnetycznego (MRI). Dla genetyków śledzących wpływ poszczególnych genów na procesy embriogenezy to rewelacyjna wiadomość.

Zespół Russsella Jacobsa z California Institute of Technology (Caltech) w Pasadenie potrzebował pięciu lat na skonstruowanie komputerowego modelu mysiego ciała. Za pomocą mikroskopowego MRI - dużo dokładniejszego niż powszechnie wykorzystywany w badaniach diagnostycznych, bo rozróżniającego elementy wielkości tysięcznych części milimetra - zeskanowano kolejne warstwy zarodka myszy. Następnie złożono je ze sobą, uzyskując model, który można obracać na ekranie komputera i oglądać go pod dowolnym kątem (donosi o tym tygodnik "Nature" w serwisie internetowym z 12 kwietnia 2001 roku).

Technika ta jest dużo mniej inwazyjna niż sporządzanie skrawków i fotografowanie ich pod mikroskopem - techniki obróbki takich preparatów nieuchronnie wiążą się z uszkodzeniem tkanek. Ma jednak tę wadę - w porównaniu z mikroskopią optyczną - że w przeciwieństwie do niej nie daje żadnych informacji na temat drobnych struktur komórkowych. Dlatego niewykluczone, że nie mniej pożyteczny okaże się konkurencyjny model komputerowy zarodka myszy, który równolegle przygotowuje zespół pod kierownictwem Duncana Davidsona z działającego pod auspicjami Medycznej Rady Badań Naukowych Ośrodka Genetyki Człowieka w Edynburgu, wykorzystując bardziej tradycyjne metody badawcze.

Naukowcy z Kalifornii zapowiadają dalsze etapy swojej pracy. Obserwując zmiany zachodzące w kolejnych dniach po zapłodnieniu, będzie można sporządzić czterowymiarowy atlas mysiego zarodka, czyli dokładny przebieg rozwoju embrionalnego myszy w czasie i przestrzeni. Następnym krokiem będzie wypełnianie tego modelu informacjami na temat wpływu rozmaitych genów na przebieg procesów rozwojowych. Genetycy studiujący zaburzenia powodowane przez poszczególne mutacje nie mieli dotychczas szans na jednoznaczne ich określenie. Teraz możliwe jest stopniowe rozszyfrowywanie udziału różnych genów w rozwoju zarodka myszy.

Zdaniem Jacobsona istniejący model uzupełnić też będzie można o dane dotyczące na przykład połączeń nerwowych (wiedza nieoceniona dla neurobiologów!) lub migracji grup komórek podczas embriogenezy (marzenie biologów rozwoju). Niebawem pojawić się ma podobny model rozwojowy ludzkiego mózgu. Planowane jest także opracowanie trójwymiarowego modelu innego ulubionego obiektu badań genetyków - muszki owocowej.

• Komputerowy model myszy sporządzony przez naukowców z Caltechu można obejrzeć pod adresem:

• [  góra strony  ]