Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Biologia > Nowinka z dn. 08-07-2002
Komórki równie dobre
08-07-2002

Komórki równie dobre
Istnienie dojrzałych komórek macierzystych o własnościach niemal identycznych z pierwotnymi komórkami zarodkowymi potwierdził ostatnio zespół naukowców z Uniwersytetu Minnesoty. Opublikowane online przez tygodnik "Nature" 20 czerwca 2002 r. doniesienie jednoznacznie potwierdza, że komórki, których odkrycie głoszono już w styczniu br., rzeczywiście odznaczają się własnościami porównywalnymi z cechami pierwotnych komórek zarodkowych.

Pierwsze informacje opublikowane przed sześcioma miesiącami zostały ostatecznie zweryfikowane: komórki te rzeczywiście występują w szpiku kostnym myszy, szczurów i ludzi, w hodowlach rosną praktycznie bez końca, nie wykazując żadnych oznak starzenia się, a poddane określonym warunkom przekształcają się w najrozmaitsze rodzaje tkanek.

Zespół z Minnesoty, prowadzony przez Catherine Verfaillie, wyizolował te komórki - nazwane MAPC, od angielskiego: multipotent adult progenitor cells, czyli multipotencjalne dojrzałe komórki macierzyste - stosując metodę stopniowego "odsiewania" ze szpiku wszelkich innych komórek nie posiadających na powierzchni wybranych markerów białkowych lub nie namnażających się w określonych warunkach. Kiedy następnie pojedyncze takie komórki zostały wszczepione zarodkowi mysiemu w najwcześniejszych stadiach rozwojowych, obecność komórek potomnych MAPC stwierdzono w większości (a być może są one we wszystkich) tkankach nowonarodzonej myszy. Oznacza to, że komórki te potrafią się różnicować zarówno w komórki nerwowe, mięśniowe, kostne, jak i wiele innych.

Wszczepione do organizmu dorosłej myszy, komórki MAP przyjmują się i przekształcają w różne rodzaje tkanek. Niemal równie plastyczne jak pierwotne komórki zarodkowe, nie mają jednak ich poważnej wady: wygląda na to, że nie tworzą się z nich tkanki nowotworowe. Jeśli okaże się to prawdą - szanse na zastosowanie ich w terapii różnych chorób degeneracyjnych (jak choroby mózgu, urazy rdzenia kręgowego czy choćby zawał serca) będą dużo większe niż komórek zarodkowych. Możliwość ich szerszego zastosowania wynika także z tego, że wykorzystywanie komórek uzyskiwanych z ludzkich zarodków nigdy chyba nie zyska powszechnej aprobaty badaczy, etyków i szerokiego społeczeństwa.

Potwierdzenie odkrycia dojrzałych komórek o niemal nieograniczonych możliwościach budzi duże poruszenie wśród naukowców. Gdyby się okazało, że komórki takie udaje się izolować od każdej osoby, która potrzebuje tego rodzaju leczenia; że potrafimy nie tylko hodować je dowolnie długo w laboratorium, ale także skłonić do przekształcenia w wybrany typ tkanki; oraz że tkanka ta podejmuje swoje funkcje po wszczepieniu jej do organizmu chorego - byłoby to prawdziwy przewrót w medycynie. Można by wówczas głosić narodziny medycyny regeneracyjnej.