Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Fizyka > Nowinka z dn. 03-11-2000
Nowy rodzaj promieniotwórczości
03-11-2000

Nowy rodzaj promieniotwórczości
Amerykańscy fizycy odkryli nowy rodzaj promieniotwórczości jądrowej, polegający na emisji dwóch protonów.

Od około 100 lat znane są trzy rodzaje rozpadów promieniotwórczych, jakim ulegają jądra pierwiastków radioaktywnych. Promieniowanie to wyrzut jąder izotopu helu-4 (inaczej zwanych cząstkami ), które są zbudowane z dwóch protonów i dwóch neutronów. Promieniowanie polega na emisji elektronów (promieniowanie -) lub pozytonów, czyli elektronów o ładunku dodatnim (promieniowanie +). Wreszcie trzecim znanym dotychczas typem radioaktywności jest promieniowanie , będące emisją wysokoenergetycznych fotonów , wysyłanych przez jądra znajdujące się w stanie wzbudzonym. Obecnie odkryto nowy rodzaj promieniotwórczości.

Fizycy, pracujący w Narodowym Laboratorium w Oak Ridge w stanie Tennessee (USA), przeprowadzili doświadczenie, polegające na bombardowaniu plastikowej powierzchni przez strumień atomów fluoru-17. W powierzchni plastikowej znajdowało się wiele atomów wodoru. Jądra niektórych z nich - protony - łączyły się z jądrami fluoru-17, tworząc jądra radioaktywnego izotopu neonu-18. Eksperymentatorzy zaobserwowali, że neon-18 rozpadał się bezpośrednio na tlen-16 i dwa protony. Jednoczesna emisja dwóch protonów to zupełnie nowy rodzaj promieniotwórczości.

Na razie nie jest jasne, czy oba protony są wyrzucane oddzielnie, czy też tworzą jedną cząstkę - jądro helu-2. Aby to stwierdzić, potrzebne są dalsze badania. Jeżeli prawdziwa okaże się druga z możliwości, fakt ten stanie się istotnym krokiem dla zrozumienia natury oddziaływania silnego, które wiąże ze sobą protony i neutrony w jądrach atomów. Szczegóły tego oddziaływania nadal nie są wystarczająco dobrze poznane.