Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Fizyka > Nowinka z dn. 03-01-2001
Monopole i inflacja
03-01-2001

Monopole i inflacja
W ostatnich dniach XX w. ukazał się polski przekład książki jednego z najbardziej znanych i uznanych żyjących fizyków teoretyków - Alana Gutha, twórcy teorii kosmicznej inflacji. Wszechświat inflacyjny. W poszukiwaniu nowej teorii kosmosu, bo taki tytuł nosi polskie wydanie, przedstawia, w jaki sposób badania współczesnej fizyki cząstek elementarnych prowadzą do zadziwiających wniosków dotyczących całego Wszechświata i jego dziejów.

Alan H. Guth. Fot. MIT.
Alan Guth urodził się w New Brunswick, w stanie New Jersey (USA) w 1947 r. Studiował w Massachusetts Institute of Technology (MIT). Był związany z tą uczelnią w latach 1964-1971 r. W tym czasie przeszedł drogę od studenta do doktora fizyki. Jego rozprawa doktorska dotyczyła problemu, w jaki sposób kwarki łączą się w obserwowane w laboratoriach cząstki elementarne. W latach 1971-1980 Alan Guth pracował naukowo w najwyżej cenionych placówkach badawczych Stanów Zjednoczonych: na Uniwersytecie w Princeton, Uniwersytecie Columbia, Uniwersytecie Cornella i w Centrum Akceleratora Liniowego Stanforda. Zajmował się wówczas matematycznymi aspektami teorii cząstek elementarnych.

Pod koniec tego okresu - rozważając teorie postulujące istnienia tak dziwnych tworów, jak monopole magnetyczne, czyli oddzielne pojedyncze bieguny magnetyczne, odpowiedniki dodatniego lub ujemnego ładunku elektrycznego - Alan Guth opracował istotną modyfikację najważniejszej teorii współczesnej kosmologii, czyli teorii Wielkiego Wybuchu. Modyfikacja ta zakłada, że niezwykle młody Wszechświat, tuż po swoich narodzinach, przeżył okres gwałtownego rozszerzania, kiedy to jego rozmiary w mgnieniu oka wzrosły niewyobrażalną ilość razy. To właśnie ten okres w historii Wszechświata Guth nazwał epoką inflacji.

Żarty rysunkowe Andrieja Lindego
Żarty rysunkowe Andrieja Lindego, fizyka rosyjskiego, jednego z głównych propagatorów teorii inflacji. Wg Alan H. Guth: Wszechświat inflacyjny (Warszawa 2000)

Teoria Wszechświata inflacyjnego znalazła uznanie wśród kosmologów. Wybitny angielski astronom i kosmolog Fred Hoyle nazwał propozycję Gutha najciekawszym dokonaniem w kosmologii od odkrycia przez Edwina Hubble'a w latach dwudziestych XX w., że Wszechświat się rozszerza. Waga teorii Gutha została doceniona i we wrześniu 1980 r. otrzymał on posadę profesora w MIT, następnie został wybrany członkiem amerykańskich National Academy of Sciences i Academy of Arts and Sciences. Obecnie jest profesorem fizyki w MIT na katedrze im. Victora F. Weisskopfa.

Sława Alana Gutha nie ograniczyła się do środowiska naukowego. W 1984 r. znalazł się na liście 100 najbłyskotliwszych uczonych amerykańskich, którzy nie przekroczyli 40 roku życia, zestawionej przez "Science Digest". W 1985 r. trafił na podobną listę, ułożoną przez "Esquire Magazine". I wreszcie w 1989 r. "Newsweek" umieścił go wśród 25 największych amerykańskich odkrywców.