Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Fizyka > Nowinka z dn. 28-03-2001
Podziemne laboratorium
28-03-2001

Podziemne laboratorium
Jak donosi czasopismo "Nature", fizycy wybrali miejsce pod kolejne skryte głęboko pod ziemią laboratorium. Tym razem znajduje się ono w Ameryce Północnej - jest to kopania złota w Black Hills w Dakocie Południowej.

Fizycy są czasami zmuszeni chować się za jak najgrubszą tarczą, by wyeliminować wpływ czynników zewnętrznych na doświadczenie, takich jak bardzo energetyczne promienie kosmiczne. Konieczność taka wiąże się na przykład z bardzo czułymi eksperymentami fizyki neutrin, gdzie niezwykle ważne jest, by dokładnie policzyć rzadkie przypadki oddziaływania tych ulotnych cząstek z materią. Stąd istnienie tego rodzaju laboratoriów, jak japońskie Super-Kamiokande czy włoskie Gran Sasso w pobliżu Rzymu.

Amerykańscy fizycy wybrali 125-letnią kopalnię złota, w której zresztą uczeni z Uniwersytetu Pensylwanii przeprowadzali już doświadczenia. Odpowiednie tunele i szyby są na miejscu, prowadząc 2500 metrów w głąb Ziemi. Niemniej ostateczna adaptacja kopalni - jeśli tylko Narodowa Fundacja Nauki (NSF) i Ministerstwo Energii USA znajdą na nią fundusze - będzie kosztowała 70-150 milionów dolarów.