Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Fizyka > Nowinka z dn. 17-05-2001
Fizyczne portale, wędrujące abstrakty
Andrzej L. Webber
17-05-2001

Fizyczne portale, wędrujące abstrakty
Podobno Internet zawdzięcza swe powstanie fizykom. Jeśli nie do końca było wiadomo, dlaczego przedstawiciele tej właśnie dziedziny nauki wymyślili Sieć (enuncjacje biologów, że chodziło o łatwiejszy i pełniejszy dostęp do nie w pełni ubranych zdjęć, trącą jakimś kompleksem), ostatnie wieści mogą rzucić pewne światło na tę tajemnicę. Oto wizja, jaka wyłania się z porozumienia, które zostało zawarte pomiędzy Amerykańskim Instytutem Fizyki (American Institute of Physics, AIP), Amerykańskim Towarzytwem Fizycznym (American Physical Society, APS) i Grupą Wydawniczą Nature (Nature Publishing Group, NPG, wydającą m.in. tygodnik "Nature"):

NPG zaczęło przekazywać abstrakty (streszczenia) prac świeżo ukazujących się w "Nature" do wirtualnych czasopism, publikowanych przez AIP oraz APS. I wzajemnie, abstrakty z wirtualnych czasopism AIP i APS zaczęły trafiać do niedawno uruchomionego przez NPG portalu fizycznego http://www.nature.com/ (jego pojawienie anonsowaliśmy w nowince Fizyka pierwsza). W ten sposób staną się łatwiejsze: poszukiwania, przeszukiwania i dostęp do mniej i bardziej ważnych artykułów. Co więcej, artykuły z "Nature" - z opóźnieniem tygodniowym lub miesięcznym, w zależności od cyklu wydawniczego - będą się również pojawiały w odpowiednich działach wirtualnych czasopism AIP i APS.

Jaki jest ciężar gatunkowy tego przedsięwzięcia? "Nature" nie trzeba chwalić, znane jest powszechnie od wielu dziesięcioleci. Amerykański Instytut Fizyki (http://www.aip.org/) to także dobra marka. Istnieje od 1931 r., wydając czasopisma i książki, gromadząc materiały dokumentujące historię fizyki, a ostatnio - zajmując się obsługą czasopism on-line różnych towarzystw naukowych i technicznych. Amerykańskie Towarzystwo Fizyczne (http://www.aps.org/) liczy sobie już 102 lata i zrzesza ponad 42 tysiące fizyków z całego świata. Wśród wydawanych przez nie czasopism są tak słynne, jak "Physical Review" (od A do E) oraz "Physical Review Letters". A do wydawanych obecnie przez AIP i APS wirtualnych czasopism należą: "Virtual Journal of Nanoscale Science & Technology" (http://www.vjnano.org) i "Virtual Journal of Biological Physics Research (http://www.vjbio.org). Wkrótce wystartuje następny tytuł...