Informacje
  Wiw.pl   Na bieżąco:  Informacje   Co nowego   Matematyka i przyroda:  Astronomia   Biologia   Fizyka   Matematyka   Modelowanie rzeczywistości   Humanistyka:  Filozofia   Historia   Kultura antyczna   Literatura   Sztuka   Czytaj:  Biblioteka   Delta   Wielcy i więksi   Przydatne:  Słowniki   Co i gdzie studiować   Wszechświat w obrazkach    
  Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Różne > Nowinka z dn. 21-09-2000  
 Jesteś tutaj
nowinka:
Efekt Mozarta
autor:
Krzysztof Szymborski
z dnia:
21-09-2000




Efekt Mozarta

W 1993 r. para badaczy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine, Gordon Shaw i Frances Rauscher, ogłosiła, że studenci, którzy słuchali pewnego rodzaju muzyki bezpośrednio przed testami na wyobraźnię przestrzenną, uzyskiwali lepsze wyniki. Shaw i Rauscher próbowali zresztą nie tylko puszczać swym studentom muzykę - niektórzy wysłuchiwali chwilki ciszy, inni znów - kojących, relaksujących recytacji. Nic jednak nie pomagało im tak jak Schubert, Mendelssohn, a zwłaszcza Mozart i jego sonaty. Natomiast muzyka Philipa Glassa, Pearl Jam czy innych grup rockowych miała na ogół szkodliwy wpływ na młode umysły.

Od chwili ogłoszenia wyników tych badań w prasie amerykańskiej (i nie tylko w prasie) rozgorzała dyskusja na temat "Efektu Mozarta" (jak zostało natychmiast nazwane ich odkrycie). Uczeni podzielili się na dwa wrogie obozy i podczas gdy jeden propagował masowe nauczanie dzieci muzyki w celu ogólnego podniesienia inteligencji narodu, drugi wyśmiewał ten pomysł i twierdził, że nie ma on żadnego naukowego uzasadnienia. W debatę włączyli się politycy i jeden z nich, gubernator stanu Georgia, Zell Miller, zaproponował w 1998 r., by rodzicom każdego nowo narodzonego dziecka stan dawał w prezencie kasetę lub taśmę z nagraniem muzyki klasycznej - aby się dziecku mózg rozwijał. Z kolei rok później, jesienią 1999, neurofizjolog John Brauer z Fundacji McDonnella w St. Louis wydał książkę "Mit pierwszych trzech lat", w której próbował ostudzić muzyczne zapały ambitnych rodziców.

Leopold Mozart z siedmioletnim synem, Wolfgangiem Amadeusem (1756-1791). Litografia z epoki.

Pomimo lawiny dowcipów na temat Efektu Mozarta, wydaje się on mieć całkiem dobrze. Nie dość, że Efekt Mozarta przyczynił się do pewnego wzrostu popularności muzyki klasycznej (przynajmniej wśród rodziców), stał się on inspiracją dla całej serii badań, których wyniki zaczynają docierać do pism naukowych. Płynące z nich wstępne wnioski wskazują, że muzyka rzeczywiście pomaga dzieciom w uczeniu się matematyki. Nie wystarczy słuchać jej na 10 minut przed testem; najlepiej zostać muzykiem.

Krzysztof Szymborski

 

[  góra strony  ]

 

Wiw.pl  |  Na bieżąco  |  Informacje  |  Co nowego  |  Matematyka i przyroda  |  Astronomia  |  Biologia  |  Fizyka  |  Matematyka  |  Modelowanie rzeczywistości  |  Humanistyka  |  Filozofia  |  Historia  |  Kultura antyczna  |  Literatura  |  Sztuka  |  Czytaj  |  Biblioteka  |  Delta  |  Wielcy i więksi  |  Przydatne  |  Słowniki  |  Co i gdzie studiować  |  Wszechświat w obrazkach