Informacje
  Wiw.pl   Na bieżąco:  Informacje   Co nowego   Matematyka i przyroda:  Astronomia   Biologia   Fizyka   Matematyka   Modelowanie rzeczywistości   Humanistyka:  Filozofia   Historia   Kultura antyczna   Literatura   Sztuka   Czytaj:  Biblioteka   Delta   Wielcy i więksi   Przydatne:  Słowniki   Co i gdzie studiować   Wszechświat w obrazkach    
  Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Różne > Nowinka z dn. 13-09-2001  
 Jesteś tutaj
nowinka:
Baterie z kosmosu i słoneczny wyścig
autor:
Piotr Hollender
z dnia:
13-09-2001





Baterie z kosmosu i słoneczny wyścig
W listopadzie 2001 r. śmiałkowie zamierzają przemierzyć ponad 3000 km australijskich pustkowi w niezwykłych pojazdach. Będzie to kolejny światowy pojedynek wehikułów napędzanych energią słoneczną - World Solar Challenge 2001.

Trasa World Solar Challenge 2001 będzie wiodła przez centralną Australię. Rys. ESA.

Wyścig blisko pół setki słonecznych pojazdów rozpocznie się w Darwin, skończy zaś w Adelajdzie. Termin zawodów - ostatnie dni listopada - pokrywa się z latem na półkuli południowej, tak więc, z jednej strony, ich uczestnicy powinni mieć słońca pod dostatkiem, z drugiej jednak strony - muszą być przygotowani na to, że temperatura w kabinach wehikułów może przekraczać 50 stopni Celsjusza. Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) kibicuje holenderskiemu pojazdowi Nuna, skonstruowanemu na Politechnice w Delft. Z kilku powodów.

Słoneczny pojazd Nuna - czy pokona rywali podczas jazdy po 3010 km australijskich dróg? Rys. ESA.

Nuna to wynik prac sześciu studentów Politechniki w Delft oraz profesora tej uczelni, a zarazem holenderskiego astronauty, Wubbo Ockelsa (do zespołu zostało również dokooptowanych dwóch studentów Uniwersytetu Amsterdamskiego) - razem utworzyli Alpha Centauri Team. Najważniejszy element konstrukcji - baterie słoneczne - zastosowany w tym pojeździe są rzeczywiście najnowszej generacji, tak bardzo najnowszej, że ESA wykorzysta je po raz pierwszy w przestrzeni kosmicznej pod koniec 2002 r., gdy rozpocznie realizację misji księżycowej SMART-1. Na baterie słoneczne Nuny składa się 36 paneli, dzięki którym pojazd będzie zaopatrywany w 5 kilowatogodzin energii elektrycznej. Inaczej mówiąc, w zależności od pogody (zachmurzenia) Nuna będzie mogła przejechać na "pełnym baku" 250-500 kilometrów.

Teoretycznie maksymalna prędkość holenderskiego wehikułu może sięgać 190 km/h, ale podczas testów w sprzyjających warunkach realne okazało się 160 km/h. Nic dziwnego, że kadłub pojazdu także został zbudowany z materiałów, które okazują się przydatne w kosmosie - są lekkie, a zarazem bardzo wytrzymałe. Do takich materiałów należy Kevlar, wykorzystywany nie tylko w kamizelkach kuloodpornych, lecz również w kombinezonach astronautów, a nawet do wzmocnienia niektórych ścian Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w ochronie przed mikrometeorytami.

Na tym jednak nie koniec z kosmicznymi związkami Nuny. Podczas tak szalonego wyścigu jedną z najważniejszych rzeczy jest znajomość położenia. Dzisiaj, w erze GPS nie stanowi to wielkiego problemu. Pojazd z Holandii też skorzysta z tej możliwości i będzie miał w tym celu zamocowane po swych obu stronach dwie nieduże baterie słoneczne (32,5 x 9,1 cm), odpowiedzialne za zasilanie systemu nawigacji. Baterie te dosłownie spadły z nieba, albowiem w 1993 r. wróciły na Ziemię z kosmosu - są to fragmenty baterii słonecznych Kosmicznego Teleskopu Hubble'a, któremu zafundowano wówczas długo oczekiwaną naprawę.

Piotr Hollender
[  góra strony  ]

Wiw.pl  |  Na bieżąco  |  Informacje  |  Co nowego  |  Matematyka i przyroda  |  Astronomia  |  Biologia  |  Fizyka  |  Matematyka  |  Modelowanie rzeczywistości  |  Humanistyka  |  Filozofia  |  Historia  |  Kultura antyczna  |  Literatura  |  Sztuka  |  Czytaj  |  Biblioteka  |  Delta  |  Wielcy i więksi  |  Przydatne  |  Słowniki  |  Co i gdzie studiować  |  Wszechświat w obrazkach