Informacje
  Wiw.pl   Na bieżąco:  Informacje   Co nowego   Matematyka i przyroda:  Astronomia   Biologia   Fizyka   Matematyka   Modelowanie rzeczywistości   Humanistyka:  Filozofia   Historia   Kultura antyczna   Literatura   Sztuka   Czytaj:  Biblioteka   Delta   Wielcy i więksi   Przydatne:  Słowniki   Co i gdzie studiować   Wszechświat w obrazkach    
  Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Różne > Nowinka z dn. 07-11-2001  
 Jesteś tutaj
nowinka:
Szybowiec Wrightów w tunelu aerodynamicznym
autor:
Bolesław Wiatr
z dnia:
07-11-2001





Szybowiec Wrightów w tunelu aerodynamicznym
W 2003 r. minie 100 lat od pierwszego lotu człowieka samolotem napędzanym silnikiem. Uczeni i inżynierowie, pragnąc zrozumieć, jak do tego doszło, rekonstruują różne modele powietrznych statków braci Wrightów i badają ich możliwości za pomocą nowoczesnej aparatury. Próby takie właśnie przeszedł jeden z szybowców z 1901 r., który choć nieudany, w istotny sposób przyczynił się do opanowania zasad lotu przez amerykańskich wynalazców z przełomu XIX i XX wieku.

powiększenie...

Rekonstrukcja szybowca braci Wrightów z 1901 r. przygotowywana do testów w tunelu aerodynamicznym Centrum Badawczego im. Langleya NASA. Rozpiętość skrzydeł wynosi 6,7 metra. Fot. NASA.

Bracia Orville (1871-1948) i Wilbur (1867-1912) Wrightowie nie mieli wykształcenia technicznego, choć z powodzeniem prowadzili zakład produkujący rowery. Gdy pod koniec XIX w. zafascynowali się maszynami, które mogłyby unosić się w powietrzu, zaczęli zgłębiać tajniki lotu od obserwacji latawców i konstruowania szybowców. Jeden z szybowców powstał w 1901 r., ale sprawił swym konstruktorom sporo kłopotów - niezwykle trudno było kontrolować jego lot. Te problemy natchnęły braci Wrightów, by zbudować tunel aerodynamiczny, w którym badali zachowanie się profili skrzydeł w warunkach lotu. W końcu 17 grudnia 1903 r. śmigłowy dwupłat napędzany silnikiem na benzynę o mocy 12 koni mechanicznych i pilotowany przez Orville'a Wrighta wzbił się w powietrze i pozostawał ponad ziemią przez 12 sekund, przelatując w tym czasie około 40 metrów. W tym samym dniu odbyło się jeszcze kilka lotów: najdłuższy trwał niemal minutę i odbył się na odległość blisko 260 metrów. Takie były początki.

Żaden z prototypów braci Wright nie przetrwał do naszych czasów, nie zachowała się także dokumentacja techniczna ich wczesnych konstrukcji. Zbliżająca się okrągła rocznica zmobilizowała Amerykanów, by spróbować odtworzyć latającą flotę Wrightów, zarówno tę zwycięską, jak i tę nie zawsze dobrze funkcjonujacą. W ten sposób powstała The Discovery of Flight Foundation, która zleciła The Wright Experience i Uniwersytetowi Old Dominion w Norfolk zrekonstruowanie drogi braci Wrightów, prowadzącej do pierwszego latającego samolotu. Jednym z kroków na tej drodze jest właśnie szybowiec z 1901 r. Jego model - odtworzony, jak wszystkie inne, na podstawie dokumentacji fotograficznej - jest obecnie testowany w tunelu aerodynamicznym Centrum Badawczego im. Langleya NASA w Hampton (warto zauważyć, że kiedy centrum to powstawało w 1917 r., Orville Wright był członkiem komitetu doradczego). A zwieńczeniem badań będzie, jakże by inaczej, lot 17 grudnia 2003 r. repliką pierwszego udanego samolotu w dziejach ludzkości.

Bolesław Wiatr
[  góra strony  ]

Wiw.pl  |  Na bieżąco  |  Informacje  |  Co nowego  |  Matematyka i przyroda  |  Astronomia  |  Biologia  |  Fizyka  |  Matematyka  |  Modelowanie rzeczywistości  |  Humanistyka  |  Filozofia  |  Historia  |  Kultura antyczna  |  Literatura  |  Sztuka  |  Czytaj  |  Biblioteka  |  Delta  |  Wielcy i więksi  |  Przydatne  |  Słowniki  |  Co i gdzie studiować  |  Wszechświat w obrazkach