Wszechświat w obrazkach
  Jesteś tutaj:   Wirtualny Wszechświat > Wszechświat w obrazkach > Astronomia w obrazkach
Astronomia w obrazkach
Układ Słoneczny i planety:
Które księżyce Jowisza odkrył Galileusz?
Wszechświat w obrazkach
Astronomia w obrazkach
Biologia w obrazkach
Fizyka w obrazkach
Geologia w obrazkach
Matematyka w obrazkach
Sztuka w obrazkach

KSIĘŻYCE GALILEUSZOWE

Które księżyce Jowisza odkrył Galileusz?

Io. Fot. NASA

Spośród księżyców Galileuszowych najbliżej Jowisza porusza się Io. Jest to najbardziej aktywny wulkanicznie obiekt w całym Układzie Słonecznym. Liczne wulkany wyrzucają siarkę, tlen i wodór na setki kilometrów nad powierzchnię księżyca. Atomy tych pierwiastków trafiają do przestrzeni wokół Jowisza. Powierzchnię Io pokrywa płynna i zestalona lawa wulkaniczna.

Europa jest przykryta warstwą popękanego lodu. Pod nią zapewne znajduje się ocean ciekłej wody, w którym - być może - rozwinęły się prymitywne formy życia.

Europa. Fot. NASA

Kolejny z księżyców Galileuszowych - Ganimedes - jest największym księżycem Układu Słonecznego. Jego promień wynosi 2631 kilometrów, nieco więcej niż promień planety Merkury. Fragment powierzchni Ganimedesa przykrywa lodowa skorupa, pozostała część jest ciemna i pokryta kraterami.

Ganimedes. Fot. NASA

Zewnętrzne warstwy ostatniego z księżyców Galileuszowych - Kallisto - stanowi skorupa skalnolodowa, na powierzchni której występują liczne kratery. Kallisto swoim wyglądem przypomina ziemski Księżyc.

Kallisto. Fot. NASA

Te cztery największe naturalne satelity Jowisza noszą nazwę "księżyców Galileuszowych", gdyż odkrył je w 1610 roku włoski uczony Galileo Galilei (1564-1642), zwany Galileuszem, prowadząc jedne z pierwszych obserwacji nieba przez lunetę.