Wszechświat w obrazkach
  Jesteś tutaj:   Wirtualny Wszechświat > Wszechświat w obrazkach > Astronomia w obrazkach > Układ Słoneczny i planety
Czy księżyce Jowisza można dostrzec przez lornetkę?

KSIĘŻYCE JOWISZA

Czy księżyce Jowisza można dostrzec przez lornetkę?

Fot. NASA

Wokół Jowisza krąży co najmniej 16 księżyców. Być może jest ich nawet więcej (ostatnio doniesiono o prawdopodobnym odkryciu siedemnastego). Cztery największe - Io, Europę, Ganimedesa i Kallisto - odkrył w 1610 roku włoski uczony Galileusz w czasie jednej z pierwszych obserwacji za pomocą teleskopu. Noszą one nazwę Księżyców Galileuszowych.

Mają rozmiary zbliżone do ziemskiego Księżyca, a dostrzec je można nawet przez lornetkę. Poruszają się stosunkowo szybko i już po kilku godzinach można zauważyć zmianę ich położenia. Pozostałe księżyce Jowisza są znacznie mniejsze i przypominają bardziej księżyce Marsa. Niektóre z nich to zapewne asteroidy przechwycone przez potężną siłę grawitacji największej planety.