Wszechświat w obrazkach
  Jesteś tutaj:   Wirtualny Wszechświat > Wszechświat w obrazkach > Astronomia w obrazkach
Astronomia w obrazkach
Układ Słoneczny i planety:
Ile księżyców Urana udało się odkryć?
Wszechświat w obrazkach
Astronomia w obrazkach
Biologia w obrazkach
Fizyka w obrazkach
Geologia w obrazkach
Matematyka w obrazkach
Sztuka w obrazkach

KSIĘŻYCE URANA

Ile księżyców Urana udało się odkryć?

Oberon. Fot. NASA

Obecnie wiemy o istnieniu 20 księżyców Urana. Dwa największe (o promieniach równych niecałe 800 kilometrów), Tytanię i Oberona, wypatrzył już w 1787 roku odkrywca Urana, William Herschel. Pozostałe odkryto znacznie później. Dziesięć z nich dostrzegła amerykańska sonda kosmiczna Voyager 2, która przeleciała w pobliżu planety w styczniu 1986 roku. Na niektórych księżycach (np. Arielu, Umbrielu i Oberonie) występują liczne kratery.

Powierzchnię Mirandy pokrywają zarówno stare, jak i młode tereny geologiczne, a także uskoki terenu o głębokości 20 kilometrów. Być może stosunkowo niedawno (oczywiście w astronomicznej skali czasu!) nastąpiło zderzenie tego księżyca z jakimś ciałem kosmicznym, w wyniku czego zmieniła się struktura Mirandy.