Wszechświat w obrazkach
  Jesteś tutaj:   Wirtualny Wszechświat > Wszechświat w obrazkach > Astronomia w obrazkach > Układ Słoneczny i planety
Oprócz dziewięciu planet w Układzie Słonecznym poruszają się setki tysięcy mniejszych skalnych lub (rzadziej) metalicznych obiektów.

PLANETOIDY

Planetoida Gaspra. Fot. NASA.

Są to planetoidy, zwane także asteroidami lub, rzadziej, planetkami. Pierwszą i największą asteroidę, noszącą imię Ceres, odkrył w 1801 r. włoski astronom Giuseppe Piazzi (1746-1826). Ceres ma promień wynoszący prawie 500 kilometrów. Znamy około 200 planetoid o promieniach przekraczających 50 kilometrów, ogromna większość tych obiektów ma jednak mniejsze, kilkukilometrowe rozmiary. Niemal wszystkie poruszają się wewnątrz tzw. pasa planetoid, położonego między orbitami Marsa i Jowisza, istnieją jednak wyjątki.

Ciekawy przypadek stanowią Trojańczycy - dwie grupy kilkunastu asteroid krążących wokół Słońca po tej samej orbicie co Jowisz. Jedna z tych grup wyprzedza największą planetę, a druga podąża za nią. W latach dziewięćdziesiątych XX w. zaczęto odkrywać obiekty należące do tzw. Pasa Kuipera. Poruszają się one w okolicach i poza orbitą Plutona. Niektórzy astronomowie twierdzą nawet, że Pluton nie jest "prawdziwą" planetą, a jedynie największym ciałem z Pasa Kuipera!