Sztuka
  Wiw.pl   Na bie¿±co:  Informacje   Co nowego   Matematyka i przyroda:  Astronomia   Biologia   Fizyka   Matematyka   Modelowanie rzeczywisto¶ci   Humanistyka:  Filozofia   Historia   Kultura antyczna   Literatura   Sztuka   Czytaj:  Biblioteka   Delta   Wielcy i wiêksi   Przydatne:  S³owniki   Co i gdzie studiowaæ   Wszech¶wiat w obrazkach    
  Jeste¶ tutaj:   Wirtualny Wszech¶wiat > Sztuka > Plastyka > Dyscypliny sztuk plastycznych  
  Jeste¶ tutaj
Plastyka
Dyscypliny sztuk plastycznych
Wzornictwo przemys³owe
Krótka historia wzornictwa przemys³owego
  Tematy
- O artystach
- W pracowniach mistrzów
- Dyscypliny sztuk plastycznych
- Techniki sztuk plastycznych
- Granice sztuki
  Podrêcznik
Dzia³ Plastyka powsta³ w oparciu o podrêcznik "Spotkania ze sztuk±", autorstwa pani Anny Ziemby-Micha³owskiej.

Krótka historia wzornictwa przemys³owego  


krzes³o Piórka
Jan Kurz±tkowski, "£ad", krzes³o "Piórka", przed 1936, Muzeum Narodowe w Warszawie, fot. Jerzy G³adykowski
W po³owie XIX wieku Anglicy zwi±zani z ruchem Arts and Crafts (Sztuk i Rzemios³) zapocz±tkowali walkê o wy¿sz± jako¶æ produkcji i piêkny wygl±d przedmiotów codziennego u¿ytku.

Najwa¿niejsz± rolê w powstaniu nowoczesnego wzornictwa przemys³owego odegra³ Bauhaus, szko³a istniej±ca w Niemczech, w Weimarze, a potem w Dessau, w latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku. Profesorowie i uczniowie tej szko³y opracowali podstawowe zasady wzornictwa przemys³owego, które zosta³y przyjête w Europie i nazwane stylem miêdzynarodowym. Poniewa¿ jednak jednolito¶æ nudzi, w latach trzydziestych pojawi³y siê style narodowe nawi±zuj±ce do tradycji. Najs³ynniejsze do dzisiaj jest wzornictwo skandynawskie - bardzo proste, oszczêdne, wykorzystuj±ce tradycyjne, naturalne materia³y (drewno, szk³o), zawsze bardzo starannie wykonane. Istnia³ tak¿e styl polski oparty na sztuce ludowej (projekty spó³dzielni "£ad"). W latach piêædziesi±tych s³awê zdoby³ styl w³oski lansuj±cy przedmioty eleganckie, a nawet luksusowe, drogie i dobrej jako¶ci.

Dodge Custom Royal
powiêkszenie...

Dodge Custom Royal, 1959, © Robert Przybylski, 1996, "Motomagazyn"
Po II wojnie ¶wiatowej rozwinê³o siê wzornictwo amerykañskie. Nastawione by³o przede wszystkim na kuszenie klientów. To tam wymy¶lono osobne wzornictwo sprzêtów gospodarstwa domowego, bezpieczne i jak najprostsze w obs³udze. Zaczêto tak¿e projektowaæ przedmioty niezbyt trwa³e i trudne do reperacji, które po kilku latach trzeba by³o wyrzuciæ aby kupiæ nowe. Do wymieniania przedmiotów na nowsze sk³ania³y tak¿e kolejne mody.

rega³ Carlton
powiêkszenie...

Memphis, Ettore Sottsass, Rega³ "Carlton", 1981, "Cztery K±ty" 1999, nr 1, fot. Adam Cie¶lawski. Z kolekcji Muzeum Sztuk U¿ytkowych (oddzia³ Muzeum Narodowego w Poznaniu)
W Europie najwiêkszym zaskoczeniem by³y projekty w³oskich grup Alchymia i Memphis z prze³omu lat siedemdziesi±tych i osiemdziesi±tych. Zaprzecza³y one klasycznym zasadom wzornictwa. Przedmioty mia³y nietypowe, nie zawsze praktyczne, "szalone" kszta³ty i ¿ywe, fantazyjnie dobrane kolory.

W powojennej Polsce dzia³a³ Instytut Wzornictwa Przemys³owego, ale opracowywane tam projekty rzadko wchodzi³y do produkcji. Jak na mo¿liwo¶ci socjalistycznego przemys³u wymaga³y zbyt dobrych surowców, zbyt starannego wykonania i zbyt nowoczesnej technologii. £atwiej by³o produkowaæ tandetê. Czasami tylko wypuszczano krótkie serie przeznaczone na eksport.

[  góra strony  ]

Wiw.pl  |  Na bie¿±co  |  Informacje  |  Co nowego  |  Matematyka i przyroda  |  Astronomia  |  Biologia  |  Fizyka  |  Matematyka  |  Modelowanie rzeczywisto¶ci  |  Humanistyka  |  Filozofia  |  Historia  |  Kultura antyczna  |  Literatura  |  Sztuka  |  Czytaj  |  Biblioteka  |  Delta  |  Wielcy i wiêksi  |  Przydatne  |  S³owniki  |  Co i gdzie studiowaæ  |  Wszech¶wiat w obrazkach