Jeste¶ tutaj |
|
Plastyka | | Dyscypliny sztuk plastycznych | | Wzornictwo przemys³owe | | Krótka historia wzornictwa przemys³owego | |
|
|
Tematy |
|
|
|
Podrêcznik |
|
Dzia³ Plastyka powsta³ w oparciu o podrêcznik "Spotkania ze sztuk±", autorstwa pani Anny Ziemby-Micha³owskiej.
|
|
|
|
|
|
|
| Krótka historia wzornictwa przemys³owego |
|
Jan Kurz±tkowski, "£ad", krzes³o "Piórka", przed 1936, Muzeum Narodowe w Warszawie, fot. Jerzy G³adykowski
|
|
W po³owie XIX wieku Anglicy zwi±zani z ruchem Arts and Crafts (Sztuk i Rzemios³) zapocz±tkowali walkê o wy¿sz± jako¶æ produkcji i piêkny wygl±d przedmiotów codziennego u¿ytku.
Najwa¿niejsz± rolê w powstaniu nowoczesnego wzornictwa przemys³owego odegra³ Bauhaus, szko³a istniej±ca w Niemczech, w Weimarze, a potem w Dessau, w latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku. Profesorowie i uczniowie tej szko³y opracowali podstawowe zasady wzornictwa przemys³owego, które zosta³y przyjête w Europie i nazwane stylem miêdzynarodowym. Poniewa¿ jednak jednolito¶æ nudzi, w latach trzydziestych pojawi³y siê style narodowe nawi±zuj±ce do tradycji. Najs³ynniejsze do dzisiaj jest wzornictwo skandynawskie - bardzo proste, oszczêdne, wykorzystuj±ce tradycyjne, naturalne materia³y (drewno, szk³o), zawsze bardzo starannie wykonane. Istnia³ tak¿e styl polski oparty na sztuce ludowej (projekty spó³dzielni "£ad"). W latach piêædziesi±tych s³awê zdoby³ styl w³oski lansuj±cy przedmioty eleganckie, a nawet luksusowe, drogie i dobrej jako¶ci.
|
powiêkszenie...
Dodge Custom Royal, 1959, © Robert Przybylski, 1996, "Motomagazyn"
|
|
Po II wojnie ¶wiatowej rozwinê³o siê wzornictwo amerykañskie. Nastawione by³o przede wszystkim na kuszenie klientów. To tam wymy¶lono osobne wzornictwo sprzêtów gospodarstwa domowego, bezpieczne i jak najprostsze w obs³udze. Zaczêto tak¿e projektowaæ przedmioty niezbyt trwa³e i trudne do reperacji, które po kilku latach trzeba by³o wyrzuciæ aby kupiæ nowe. Do wymieniania przedmiotów na nowsze sk³ania³y tak¿e kolejne mody.
|
powiêkszenie...
Memphis, Ettore Sottsass, Rega³ "Carlton", 1981, "Cztery K±ty" 1999, nr 1, fot. Adam Cie¶lawski. Z kolekcji Muzeum Sztuk U¿ytkowych (oddzia³ Muzeum Narodowego w Poznaniu)
|
|
W Europie najwiêkszym zaskoczeniem by³y projekty w³oskich grup Alchymia i Memphis z prze³omu lat siedemdziesi±tych i osiemdziesi±tych. Zaprzecza³y one klasycznym zasadom wzornictwa. Przedmioty mia³y nietypowe, nie zawsze praktyczne, "szalone" kszta³ty i ¿ywe, fantazyjnie dobrane kolory.
W powojennej Polsce dzia³a³ Instytut Wzornictwa Przemys³owego, ale opracowywane tam projekty rzadko wchodzi³y do produkcji. Jak na mo¿liwo¶ci socjalistycznego przemys³u wymaga³y zbyt dobrych surowców, zbyt starannego wykonania i zbyt nowoczesnej technologii. £atwiej by³o produkowaæ tandetê. Czasami tylko wypuszczano krótkie serie przeznaczone na eksport.
|
|